Uitzichtpunt Kiew Lom - halverwege de route Pai - Mae Hong Son

10 augustug 2016
Dag 9
Pai - Mae Hong Son

We reizen vandaag verder naar Mae Hong Son. Een stadje tegen de Birmeese grens aan. Een route van ruim 100 kilometer. In Pai gaan we eerst nog naar de Pai Canyon wat gisteren door de regen niet gelukt was. Het ziet er prachtig uit, ook zonder een zonsondergang en we zijn weer bijna alleen. Het is geen wandelroute voor watjes en als je last van hoogtevrees hebt, dan is het ook geen aanrader. Sommige wandelpaden zijn zo'n 30 centimeter breed en hebben aan beide kanten een afgrond van zo'n 20 meter. We maken spectaculaire foto's van de jongens en gaan dan een stukje lopen. We kiezen uiteindelijk voor het meest rechtse pad.

Die lijkt het breedst. Met z'n vieren komen we een heel eind. Dan volgt er een afdaling naar een houten brug en haak ik af. De drie mannen klimmen verder maar verdwijnen niet uit het zicht. Zo kan ik ze mooi blijven volgen op afstand. Ik loop daarna weer terug en wacht ze op. Volledig bezweet komen ze aan en valllen op de waterfles aan.

Als we opgefrist zijn, rijden we verder naar de volgende stop: een uitzichtpunt halverwege. De jongens hebben niet veel zin om uit de auto te komen, maar bij het zien van nieuwe pokemon en een gym in the middle of nowhere komen ze toch. We kunnen naar het toilet en er zijn wat stalletjes met eten. En dan zien ze een bijzondere schommel, waarbij je met vier personen helemaal rond kunt schommelen.

Met nieuwe energie rijden we naar onze volgende stop: de Lod Cave. Een prachtige plek met een ondergrondse river, stalactieten en stalacmieten, eeuwenoude muurschildering en heel veel vleermuizen. Je krijgt een gids toegewezen en met deze gids vaar je op een bamboovlot van de ene grot naar de andere. In de grotten is het helemaal donker. De gids heeft een gaslamp mee en wijst ons op de bijzondere vormen in de grot. Ze hebben overal namen aangegeven. Ook de toren van Pisa kwam voorbij! Je klimt met trappen door de grotten heen en dan kom je weer op een plek waar je verder kunt varen. In de derde grot staan de eeuwenoude boomgraven en loop je over een een dikke laag zwaluwen- en vleermuizenpoep. En hier kunnen we ook mooie foto's maken van de uitgang van de grot. In het water zwemmen enorme meervallen en Jort en Niels hebben een zakje visvoer. De vissen krioelen om ons heen. Ze springen nog net niet in de boot. Brr...

Als we weer terug zijn, halen we eerst een blikje frisdrank. Dat drinken we in 1 keer op, zo'n dorst hadden we gekregen van het klimmen. We hebben nog wat restjes eten in de auto (crackers, zakje chips) en nemen dat als lunch. De omgeving is prachtig en met veel slingerbochten komen we uiteindelijk aan bij ons volgende hotel, Sang Tong Huts. We hebben een enorme familiehut met een dak van bamboo. Er zijn geen ramen, maar wel een gigantische badkamer en op de tweede verdieping zijn twee slaapkamers. De muggen jagen om ons heen, dus vanavond slapen we onder de klamboe. We laten alle spullen in de auto en lopen eerst het stadje in om te gaan eten. We krijgen een tip van de eigenaresse en we eten allemaal heel erg lekker. Rode curry, fried rice, bananenshakes en gelukkig ook verse friet en verse pizza.

Als we rond zeven uur weer in onze hut zijn, zijn we allemaal erg moe. We gaan nog even zwemmen en dan allemaal een lange broek en trui aan tegen de insecten. Een uurtje later liggen we allemaal onder de klamboe. Het is behoorlijk warm, maar we vallen uiteindelijk wel in slaap.