Fietsen op een zesbaansweg!

29 juli 2014
Dag 31
Ayutthaya

We slapen allemaal uit en kunnen om acht uur ontbijten. Verse watermeloen, scrambled eggs en toast. Voor de kinderen zijn er pannenkoeken en zuiveldrankjes. De temperatuur is alweer aardig opgelopen en na het ontbijt stappen we dan ook maar snel op de fiets.

Ons doel is de Floating Market. De routekaart is niet heel duidelijk en we vragen een paar keer de weg. We kunnen ons namelijk niet voorstellen dat wij op de driebaans snelweg moeten fietsen? Ja, dat is wel de bedoeling. De eerste keer voelt het onzeker, maar we leren snel. En als we achter elkaar aan blijven fietsen in de sandwichmethode (R voor, kinderen er tussen in en ik achter) kan er niet zoveel gebeuren denken we. Als je maar links blijft ;-).

De Floating Market komt op ons over als een soort Bataviastad. Een gecreerde stad, al zijn de winkels hier drijvende kraampjes op een meertje en loop je op vlonders. J&N voeren de enorme vissen met visvoer. Je kunt vissen ook de fles geven, op een olifant rijden of met een tijger op de foto. Deze "attracties" laten we aan ons voorbij gaan....Alle souvenirs kosten bijna niets en hebben op Niels een enorme aantrekkingskracht. Alsof je in de Action loopt zo groot als een voetbalveld. Jort kan de kwaliteit inmiddels wel aardig inschatten en roept regelmatig dat het snel stuk gaat. Bijvoorbeeld een houten zwaard van 20 cent waarop met grote, rode letters "made in China" staat. Ik beloof Niels dat ik alle kapotte en oude kleding bij onze laatste locatie weg doe en ruimte maak in zijn rugzak om toch souvenirs mee te kunnen nemen.

Rond half twee zijn we weer bij het hotel en zijn compleet natgezweet. Snel wat "slurpees" en een tosti halen en Richard fietst met de jongens naar het zwembad om af te koelen. Ons avondeten halen we weer bij de avondmarkt. We moeten een beetje opschieten want om zeven uur vertrekt onze tuktuk. 's Avonds zijn alle tempels van Ayatthuya verlicht en kun je die vanaf het water goed zien. De boottocht krijgen we kado van ons hotel omdat we drie dagen verblijven. Ook al het personeel gaat mee en "opgepropt" in twee tuktuks worden we afgezet bij de opstapplaats van de boten. De meiden zijn zo te zien dol op onze jongens en pakken hun kans om met ze op de foto te gaan. Ze worden er verlegen van, de meiden hangen om ze heen. Helaas mogen wij van J&N er geen foto van maken, maar later krijg ik via de hoteleigenaresse de foto's doorgemaild! Het boottochtje is leuk voor een uurtje. Niels is toch best al weer moe en valt halverwege in slaap. Van de verlichte tempels hebben we geen foto's. Maar neem maar van ons aan dat het een mooi gezicht was!

De laatste tien dagen van onze vakantie breken aan en we hebben besloten om onszelf te trakteren. Reizen is af en toe ook "hard werken" en vermoeiend! We hebben vanmorgen via Airasia last-minute vliegtickets geboekt naar Krabi in het zuiden van Thailand. Hier brengen wij de laatste week van de vakantie in een luxe bungalow door. Wat zijn de weken voorbij gevlogen!