Treinkaartje Salaya - Cha am.

24 juli 2014
Dag 26
Nathon Pathom - Cha am

De ochtend begint voor Jort en Niels natuurlijk in het zwembad. Het zwembad is volgens de bordjes gesloten, maar er zwemmen meer studenten. Het pasje werkt gewoon, dus ik laat ze er in. Ik probeer een ontbijtje te regelen in de buurt, maar kom niet verder dan wat spul van de 7Eleven en heerlijke vers gemalen koffie van de koffieshop. Niet veel later brengt een taxi ons naar het station. We gaan vandaag met de trein! Vinden we altijd leuk, zeker in het buitenland. De loketmedewerker spreekt erg goed Engels. De trein van 8.00 uur had zoveel vertraging dat we beter de trein kunnen nemen die er zo aan komt. We kopen daarom om 9.34 uur kaartjes voor de trein van 8.00 uur. Wonderlijk toch.

Snel flesjes drinken en wat eten voor onderweg gehaald en dan blijkt tien minuten toch drie kwartier te zijn. Iedereen is behulpzaam of wil behulpzaam zijn, want om de paar minuten komt er iemand naar onze treinkaartjes kijken. Zegt dan iets in het Thais waaruit ik begrijp dat we op het goede perron staan en dat de trein er zo aan komt.

10.20: we vertrekken! Het is rustig en we hebben plek genoeg en kunnen ruim zitten/liggen. Aan eten en drinken geen gebrek. Een constante stroom van verkopers loopt door de trein. Manden vol warme prutjes, frisdrank, koffie, chips en fruit komen voorbij. Een moeder met kind naast ons koopt 3 bakjes snoep en geeft onze kinderen ook een bakje. We proeven voorzichtig. Het zijn knalroze en gele toefjes en het smaakt naar kokos met suiker. Voor ons veel te zoet, we worden er misselijk van. Tot grote verontwaardiging van Jort gooien moeder en zoon een bak vol eten inclusief plastic verpakking zo uit het raam. Jort zucht: "dat wordt allemaal 'plastic soep'".

De trein stopt bij elk stationnetje en we rijden langs groene rijstvelden, banananplantages en overal kokospalmen. Het is vrij zonnig weer met wat bewolking en dat geeft prachtige kleuren aan het landschap. Er zijn kolonies zilverreigers en honderden ooievaars die allemaal wegvliegen als de trein langsrijdt. Een prachtig gezicht. We zien helaas geen groot wildlife, maar bij het zien van de omgeving verwacht je elk moment iets te zien!

Aangekomen op het juiste station, zijn we de enige toeristen die uitstappen. We regelen een laadbak-tuktuk. Gisteren hebben we via airbnb.com een appartement gehuurd en het appartementencomplex ligt net buiten het stadje Cha am. De chauffeur heeft ook dit keer wat moeite om het te vinden, maar met hulp van een Engels sprekende vrouw komen we er. Net als in Bangkok een streng bewaakt complex. We worden inderdaad verwacht en krijgen de sleutel. Een appartement op de vierde etage met twee slaapkamers, badkamers en balkons. En een prachtig uitzicht over de Golf van Thailand. Een kast met honderden dvd's, een zwembad en een keuken met magnetron, koffiezetapparaat en toaster. Heerlijk.

Er is geen supermarkt op loopafstand en we hebben ontzettende trek gekregen van het dagje treinen. Met een taxi gaan we naar de Big C om flink inkopen te doen voor de komende vier dagen. Richard haalt wat blikjes bier en had als verrassing voor mij Breezers in de kar gestopt. Bij de kassa krijgen we het niet mee. Het is nog geen vijf uur en alcohol kun je pas na vijf uur kopen! We besluiten geen halfuur te wachten en laten het achter. Onze taxichauffeur weet wel een winkel die voor vijf uur drank verkoopt en zo kunnen we 's avonds toch een blikje Chang opentrekken! Ons diner bestaat uit zelfgemaakte tosti's, vers en warm bruin brood met salami of roomboter en veel fruit. Wat kun je daar van genieten :-)!

Jort en Niels testen hoeveel chloor er in het zwembad zit (valt mee) en wij lopen een rondje door de tuin en naar het strand. De golven beuken tegen de betonnen muur van het complex en in het gemetselde zitje. We kunnen met vloed zeker niet de zee in aan deze kant. Jort kijkt nog een film via de DVDspeler en we doen een spelletje. Daarna is het snel tijd om te gaan slapen!