Kanoën op de rivier.

9 juli 2014
Dag 11
Phnom Penh - Kampot

Richard en ik slapen slecht, we worden rond drie uur 's nachts wakker: er worden goals gescoord door Duitsland! En blijkbaar logeren er heel veel fans in de straat. Zonder op mijn telefoon te kijken, gok ik dat er binnen een halfuur al vier goals gevallen zijn:-). We vallen toch weer in slaap en ik word een beetje brak wakker. Biertjes en slaaptekort zijn geen goeie combinatie! Het inpakken gaat wat traag, totdat ik op de wekker zie dat het 7.12 is. De bus komt ons om 7.15 halen. Snel alles in de tas proppen, sleutel afgeven en naar de overkant rennen. Bus komt er net aan. Geen tijd om een ontbijtje te eten, maar bij een stalletje haalt Richard snel een warm stokbrood. Flesjes water krijgen we in de bus, samen met wat granenkoekjes een prima ontbijt. De busrit gaat snel, Jort en Niels vallen snel in slaap en bij de plaspauze halen we een zakje noten en een rolletje mentos.

Aangekomen in Kampot gaan we eerst lunchen. Niels pannenkoeken met suiker/limoen en een verse bananenshake, Jort pannenkoeken, schaal mango en thee. Wij gaan weer voor de fried rice en chicken sate en ananasshake. We rekenen 8 euro af; we zijn duidelijk in een kleinere stad aangekomen. Het regent al sinds vanmorgen vroeg en we hebben op de Cambodjaanse buienradar gezien dat het de komende drie dagen niet anders wordt. Het is regenseizoen!

Met de tuktuk gaan we naar ons hotel voor de komende drie dagen. We hebben er goede recensies over gelezen op Tripadvisor en zijn erg benieuwd! The Greenhouse ligt vijf kilometer buiten de stad en we merken dat de tuktuk eigenlijk te zwaar beladen is. De laatste 700m gaat over een rood zandpadje, maar door de regen is het een modderpoel. Het laatste stuk gaan we lopen. Je hebt direct het gevoel dat je een stuk buiten de bewoonde wereld bent. En dan komen we bij een grote tuin met een open gebouw aan het water, op palen, met binnen een restaurant. We checken in en krijgen de sleutel van een bamboehut met veranda! Het regent nog steeds en Jort vangt in een flesje regenwater op wat in straaltjes van het rieten dak valt. Zo'n huisje is geeft je wel het echte vakantiegevoel.

In het restaurant nemen we een bakje koffie en de jongens doen een potje schaak. Dan de zwembroeken aan en plonzen in de rivier. Jumpfoto's maken en een kayak huren. Ze zijn superenthousiast en gillen het uit. Stortbui of niet, het maakt niks uit. Het is toch warm en nat is nat!

De avond brengen we door in de gemeenschappelijke ruimte/restaurant. Heerlijke atmosfeer, uitzicht over de rivier, Neil Young, wijntje, biertjes. Lekker chillen. Niels hangt in het donker te schommelen in de hangmat en maakt zijn scrabblebord vol, Jort loopt wat rond en blogt een stuk. Een perfecte avond, waarbij we de wedstrijd Nederland-Argentinie helaas gaan missen!

Van Jort,

Tot nu heb ik een leuke vakantie. We gingen kanoen en we zijn op die school geweest. Ze eten daar elke keer rijst, rijst en nog eens rijst, met iets erbij zoals soep. We hebben ook wat speelgoed gegeven: lego, barbie en triqo's en in het vliegtuig kregen we ook nog kleine tasjes en snoep en zo en die hebben we er ook bij gegeven. En al die kleine kinderen wilden er een.

In de doos met lego zat een politie motor, een dief met goud en diamant. Een brandweer auto met een prullenbak die in brand staat. En een ambulance met een poppetje met een skateboard en die achterover vliegt en gewond raakt. En we hebben ook een foto gekregen dat ze er een robot van hebben gemaakt. We haddden ongeveer vijf barbie's en twee setjes kleren erbij. En we hadden een hele zak met hup holland hamsters. Twee grote stapels met driehoekige triqo 's en een grotere stapel met vierkante triqo 's.

We zijn ook bij de Angkor Wat geweest die grote tempel. Er zijn wel 25 tempels die samen 2000 vierkante kilometer. We hebben die dag wel 137 foto 's gemaakt en dat was pas dag 1. En ik vond het zielig dat kinderen van misschien wel 5 of 6 jaar oud de straat op moesten om te verkopen. Helemaal alleen, niet een ouder om te kijken of ze niet onder een auto komen te liggen.

Op dag 2 gingen wij naar een tempel waar er hele grote hoofden zijn gemaakt van steen. Daar lijkt alles op elkaar. We keken een beetje rond en toen waren we mama kwijt. We gingen op zoek en dachten mama is vast naar de tuktuk. Dus toen probeerde we de weg terug te vinden. Ik ging een beetje vooruit en toen ik achterom keek zag ik ze niet meer. Verdwaalt. Ik was slim dus ik ging op zoek naar de parkeerplaats, nee. Toen ging ik verder via de buitenkant lopen naar de tweede, nee. Toen naar de derde, nee. De vierde, nee. Ik wist nog dat je met een stenen trap er niet naar toe kon en met een houten trap naar beneden en met een stenen weer omhoog. Daar bij al die vier kon je in een keer met een stenen trap omhoog naar de tempel. Gevonden.

Daarna zijn papa en ik naar de volgende tempel geweest. Niels was moe en kon niet alleen in de tuktuk blijven. Dus wij zijn daar naartoe geweest. We werden tegen gehouden omdat je twaalf jaar moest zijn. We liepen door naar de olifanten tempel en die was eigenlijk ook voor twaalf jaar maar de bewaker was zeker aan het eten. Dus gingen wij naarboven en dat was toch een lange trap. Daar was het heel hoog en toen kon je nog hoger dus als je valt. Nu snap ik waarom je 12 jaar moet zijn. Voor het rapporten vakantiegeld hebben we gratis al 40 euro gekregen van alle opa's en oma's en papa en mama. Ik 40 en niels 40. We eten elke dag wel patat tot nu.