Supreme Court in Phnom Penh.

8 juli 2014
Dag 10
Phnom Penh

Half tien 's-ochtends, we worden opgehaald door Borei. De tuktukchauffeur die Frida voor ons geregeld heeft. Jort en Niels hebben er zin in. Niels had al een paar dagen gevraagd: "wanneer gaan we naar de school van Frida?" Niels heeft op school er al over gehoord en beiden hebben de fotoboeken van Nel gezien. Wat ontzettend fijn en leuk dat we er nu 'gewoon' even kunnen kijken bij COLT (Cambodian Organization for Living and Training) nu we in de buurt zijn! Als we binnenkomen horen we de jongste kinderen Engels oefenen. Vandaag oefenen ze lichaamsdelen en ze hebben de grootste lol als hun leraar de lichaamsdelen steeds sneller opnoemt en zij het aan moeten wijzen.

Jort en Niels storten eerst de inhoud van de Emirates rugzakjes uit op Frida haar bureau. We krijgen een rondleiding van Frida en Wilco en zijn onder de indruk wat ze in de afgelopen jaren opgebouwd en gedaan hebben voor de kinderen. En wat ze nog gaan doen! Echt super en wat een verschrikkelijke verhalen gaan er schuil achter deze kinderen.

Als de kinderen hun lunch van rijst met vissoep op hebben, komen ze voorzichtig bij Jort en Niels zitten. Jort had een starterpakket Lego uitgezocht in Nederland en onze voorraad Triqo hebben we meegenomen. Al gauw zitten alle groteren te bouwen aan de lego en lopen de meiden met de barbies weg. En Borei, de tuktukchauffeur, komt er ook bij zitten en zet de politiemotor in elkaar. Het is voor het eerst in hun leven dat ze een legoblokje zien; kippenvel.

De kinderen gaan in de tuktuk naar school. Maar eerst krijgen ze van Frida allemaal een oranje hamster van de AH aan hun tas als ze voor Nederland zijn bij het WK :-). Niels had thuis al gezegd dat hij ze hier achter zou laten. Overal hangen oranje vlaggetjes en ook al is de wedstrijd om 03.00 uur 's nachts, ze gaan kijken! Wij lopen naar de overkant naar de school van Colt, waar ook kinderen en jongeren uit de buurt een uur per dag Engelse les of computerles kunnen krijgen. We zien ze werken met Excel en typeles krijgen ze op dezelfde manier als Jort dat ook gekregen heeft. Ze krijgen les van vrijwilligers uit de hele wereld.

We spreken met Frida en Wilco af dat we elkaar 's avonds weer treffen en stappen weer in de tuktuk. We gaan naar het hotel om wat te eten en dan gaan we de stad in. We hebben geregeld dat Borei de hele dag onze chauffeur is. Eerst laten we ons afzetten bij het Koninklijk paleis. We zien een lange wachtrij staan en ik wist dat er naast het paleis een grote speeltuin is. We kiezen voor de speeltuin. Er zit een restaurantje bij en halen een groot glas cola en blikjes appelsap.

Borei vraagt of we nog naar het Nationaal Museum willen, maar wij willen liever naar de markt. We kopen voor allebei een t-shirt en allemaal een armbandje. Bij binnenkomst doet de bling-bling je gewoon zeer aan de ogen en de bakken liggen zo vol met horloges, zonnebrillen en ander spul, dat je alleen de 'grijphand' van de kermis boven de bakken mist. Deze afdeling heeft de interesse van de jongens nog wel, als we later over de vis- en groentemarkt lopen, houden ze het niet lang vol. De geur en het aanzien van alle stukken vlees en bakken vol met levende vis doet ze gruwelen. Nog wel even naar het toilet tussen de viskramen door en dan stappen we weer in de tuktuk. We pinnen geld en gaan een uurtje op bed liggen.

Om zeven uur komen Wilco en Frida aangereden op de electrische scooter en lopen we naar een restaurant. Binnen no-time staat de tafel voor met allemaal lekker eten en drinken we jus-d'oranje kannen vol met bier leeg met grote ijsklonten :-). Niels was al moe en vroeg om zijn muziek, een paar liedjes later slaapt hij en mompelt nog wel of we met de tuktuk terug gaan ipv lopend. Wij hebben een hele gezellige avond en rollen zo rond tien uur allemaal ons bedje in. Wat een heerlijke vakantiedag met bijzondere indrukken!

PS: wil je meer weten over Colt? Klik hier voor hun website.