Relief van 'Ta Prohm Temple'.

4 juli 2014
Dag 6
Siem Reap

Jort en Niels waren nog onder de indruk van de massages. Het eerste wat Jort aan Niels vroeg toen ze wakker werden: "welke massages neem jij de volgende keer?" Mama, hoeveel mogen we er? Ik: "ieder twee". Niels: "ik neem been/voet en visjes".

Na een uitgebreid ontbijt, waarbij we zelf wat van de kaart mogen kiezen, gaan we met onze tuktuk-chauffeur richting Angkor Wat. Ik las 's-ochtends vroeg toevallig dat je een kopie van de paspoorten van de kinderen mee moet nemen. De kinderen in Cambodja zijn een stuk kleiner en dan is het voor de kassamedewerkers lastig om de leeftijd in te schatten en als je de leeftijd niet aan kunt tonen moet je het volle bedrag betalen. Nu niet gelukkig, scheelt toch 80$ entree.

De rit er naar toe is mooi en na een kwartiertje zijn we er. We worden afgezet bij de Angkor Wat tempel. Het is niet druk, maar wel verschrikkelijk warm. Iedereen probeert een manier te vinden om koel te blijven, sommige hebben zelfs een handventilator mee en natuurlijk veel paraplutjes. Wij hebben alleen onze petjes. Helaas zijn we Jort zijn pet al kwijt en konden niet zo snel een nieuwe vinden.

Je kunt je niet voorstellen hoe groot en indrukwekkend het is. Echt bijzonder om hier te lopen. Jort is ontzettend enthousiast en maakt veel foto's. Hij doet wat veel mensen bij hem ook doen. Hij gaat naast een bewaker staan en vraagt Niels of hij een foto van hem wil maken. Net zoals andere mensen foto's van zichzelf maken en proberen "ongezien" de kinderen erop te krijgen. Ook Niels is enthousiast. Het zijn dan wel statische tempels, maar de vele gangen, sluiproutes en trappen en grote stenen om op te klimmen, maakt het ook voor kinderen erg leuk.

We lopen er zeker anderhalf uur rond. Daarna lopen we naar de parkeerplaats van de tuktuks en zoeken onze chauffeur weer op. Heerlijk even in de tuktuk droogblazen en de wind voelen. We weten al dat het hele rondje voor ons op 1 dag teveel is en geven aan dat we naar Ta Prohm Temple willen (bekend van de film Tomb Raider). Het is nog steeds redelijk rustig en we kunnen gewoon foto's maken zonder anderen erop. Er fladderen tientallen vlinders om ons heen en Niels zegt: "je hoort en ruikt de natuur". De wortels van de gigantische bomen zijn over en tussen de tempels doorgegroeid. Het voelt mystiek aan. Ook hier wandelen we zo'n anderhalf uur rond. Er is zoveel te zien, geen steen die niet bewerkt is. Niels en ik gaan iets eerder naar de tuktuk. Richard en Jort zwerven nog wat langer rond met z'n tweeen.

Het is dan al bijna middag en we hebben ontzettende trek. Onze chauffeur weet wel een goed restaurant. Je weet dan al dat hij er commissie voor gaat krijgen en jij teveel gaat betalen, maar we stemmen gewoon in. Niels neemt weer een verse fruit milkshake en ik drink mijn eerste kokosmelk van deze vakantie uit de kokosnoot. We eten loempia's en chicken sate met rijst. Als toetje een grote schaal met gesneden tropisch fruit. Je went heel snel aan bedragen die je uit wilt geven voor een maaltijd, omgerekend waren we voor 2 shakes, 2 cola, potje thee, 4 maaltijden en toetje 25 euro kwijt. Gisteren waren we voor een vergelijkbare maaltijd de helft kwijt, vandaar dat we ons een beetje 'afgezet' voelden ;-). Maar het was wel weer erg lekker allemaal!

Als we terugkomen bij de chauffeur geven we aan dat we graag weer naar het hotel willen, ondanks dat we hem de hele dag tot onze beschikking hebben. Hij kijkt wel een beetje verbaasd. Jort en Niels zijn moe en zo midden op de dag is het echt heet! Als we de kamer binnenkomen, zien we dat de bedden weer opgemaakt zijn en dat zelfs de knuffels netjes op een rijtje staan.

Ik ga even op bed liggen en na een slechte nacht val ik gelijk in slaap, de drie mannen gaan afkoelen in het zwembad. We hebben op beide kamers TV en een van de zenders is Cartoon Network, dus daar vermaken ze zich ook een paar uurtjes mee. We eten in het hotel en we lezen we nog wat totdat het weer tijd is om te gaan slapen. De dagen vliegen voorbij!

Morgen weer vroeg op voor dag 2 van de tempels van Angkor Wat!

Hoi Ruben,

ik ben vandaag bij een wereldwonder geweest. we gingen met een tuktuk. ik vond de tempels erg mooi. ik heb een fluit gekocht het was maar 1 dollar. ik eet elke dag patat en heele lekkere milkshakes