10 Mile Gallery

24 juli 2015
Dag 19
Zhangjiajie

Al voor de wekker zijn we wakker. Jort en Niels reageren niet echt op ons geklop op de deur. Later vertelt Niels dat hij ons echt wel hoorde, maar liever wilde uitslapen. Wij maken de tassen klaar en ik haal spullen voor het ontbijt. Het verschil tussen vier buskaartjes en een taxi is minimaal en voor een paar euro extra laten we ons voor de deur bij de Wulingyuan ingang afzetten.

Het is erg rustig. We kunnen direct doorlopen. Met een vingerafdruk en het pasje komen we binnen en de bussen staan al te wachten. We nemen de bus naar de "10 mile gallery". Hier kunnen we instappen in de monorail. Het is een schattig treintje en met een slakkegang rijden we zo'n vijf kilometer. Het is stralend weer, blauwe lucht met af en toe witte wolken. Vergeleken met eergisteren een wereld van verschil, al zijn de bergen en rotsen hetzelfde!

Aangekomen op het eindpunt eten en drinken we wat en nemen dan de wandelroute naar boven. Het eerste viewpoint is "the three sisters". Drie puntige rotsen naast elkaar. De route gaat daarna direct over in een steile trap omhoog. We zweten wat af. Het is 1,3 km lopen naar het volgende viewpoint en we klimmen 110 meter omhoog. Overal staan dragers klaar om je naar boven te tillen, maar we zien er niet veel mensen gebruik van maken.

Er is overal genoeg eten en drinken te krijgen. Vooral veel watermeloen en komkommers. De watermeloen wordt in grote schijven verkocht en de komkommers schillen ze voor je. En er zijn hele irritante fluitjes te koop die vogelgeluiden na doen. Onze jongens trekken weer flink de aandacht en we ontkomen niet aan meerdere fotoshoots. Je ziet de mensen kijken, naar elkaar lachen. Dan zie je ze overleggen: "wie gaat vragen of we een foto mogen maken", dan weer veel gegiechel en dan uiteindelijk vragen ze het.

Na een uur staan we boven bij het viewpoint "Tower Peak". Een prachtig uitzicht over meerdere bergtoppen. Als we nog 1,1 km lopen en 110m klimmen komen we bij een ander viewpoint. Maar wij vinden het genoeg. Iedereen is nu nog vrolijk en blij en geniet van het uitzicht. We durven niet te gokken of dat na nog 110 meter stijgen nog steeds zo is.

Niels wil heel graag een Chinese waaier. Hij heeft besloten dat hij er maximaal 10 Yuan voor uit wil geven. Beneden waren ze na onderhandeling niet verder gekomen dan 30 Yuan. Jort start opnieuw de onderhandeling. De verkoopster begint bij 50 Yuan, Jort blijft bij 10. Ze zakt redelijk snel naar 25, 15, 12 en dan wil ze Niels voor 10 yuan een plastic waaier verkopen. Jort houdt voet bij stuk, de stoffen waaier voor 10 Yuan. En natuurlijk krijgen ze het voor elkaar. 10 Yuan voor de waaier! De omstanders hebben allemaal dikke lol. Wij krijgen er allebei niets van mee, wij stonden op het viewpoint foto's te maken! Niels komt dan met een dikke grijns 10 Yuan bij ons ophalen en is er dolgelukkig mee.

Er fladderen prachtige vlinders om ons heen. Grote zwarte, groene, witte en gele. En we zien veel wilde apen. De mensen kunnen het niet nalaten om ze te voeren. Ze gooien zelf een cake in de verpakking naar ze toe. De aap krijgt het ook nog met gemak open en eet het op. Als er heel veel apen dichterbij komen, lopen wij snel verder. We hebben het niet zo op wilde apen!

Eenmaal weer beneden willen de jongens graag weer met de monorail. En daarna spelen ze een halfuurtje bij het water. Natuurlijk valt Jort binnen een paar minuten in het water en frissen ze lekker op. Wat ze niet in de gaten hebben, is dat er om de paar minuten een bus stopt en iedereen uitstapt. Iedereen blijft stil staan om hen in het water te zien spelen en ze worden tientallen keren gefotografeerd.

We nemen uiteindelijk ook weer een taxi terug naar het hotel en frissen ons op. In de mall gaan we uitgebreid dineren bij de Horke Group. Een groot restaurant, afgeladen vol en het doet een beetje Amerikaans aan. De bediening in spijkerbroek en geruite shirts. Hier geen stokjes, maar bestek voor elke gast. We laten ons de pasta, pizza, beef en friet goed smaken. Ook de watermeloen en mango-smoothies zijn heerlijk! Na afloop nog wat winkeltjes kijken en dan kan het opruimen van de kamer en het inpakken van de rugzakken beginnen. We hebben het heerlijk gehad in Zhangjiajie!